Thursday, June 11, 2009

subuh..

di pg yg hening,
aku masih lg terbaring,
masih lg di situ,
di bilik aku,
yg x dtutup lampu,
karna itu caraku..

ketuk perlahan kedengaran,
di pintu kayu bilikku,
rupanya bapa yg dtg dgn berita,
pakcikku yg disana dh mninggal kan kita..

aku trus terduduk,
mengilangkan mamun,
aku terbayang wajah pakcikku itu..
tua..
bertongkat..
pakaiannya slalu aja cerah..
jrg benar aku lihat warna gelap menutup tubuhnya...
rambutnya yg kian kurg slalu aja tersorok di balik kopiah putih yg matching bju melayunya...
mukanya yg slalu tenang..

kmudian ..
fikiran ku mlayang ktika datukku pergi dulu..
ktika ramadhan baru menjengah.
SPM bakal aku duduki..
kami bergegas ke rumah 'tokwan',
aku masih ingat..
ktika hampir sampai,
klihatan silauan lampu ambulans,
dan pabila makin hampir maka nampklah aku..
sebuah ambulan yg ready to go di hdpan rumah tokwan..
sebaik shj kereta ayah berhenti,
kami trun dan trus berjalan hendak masuk di situ aku selisih..
selisih dgn tokwan..
tokwan ada atas katil bergerak tu..
kelihatan tokwan bernafas dgn payahnya..
degup jantungku jd laju..
kmudian aku lihat tokwan d bawa pergi dek ambulans..
dlm rumah,
suasana agk tgang..
semua risau...
dan risau..
kmudian..
entah siapa aku x pasti yg trima pangilan..
tp aku dgr..
tokwan sudah pun kmbali ke rahmatullah..
air mata mula mengisi..
pernafasan ku jd x biasa..
aku pergi basuh muka d blik air..
terlindung dr suma org..
aku nangis..

mlm itu mereka berbincang,
macam mn nak urus arwah tokwan..
mulanya mahu upah org surau aja,
tp,
pkcik amir dtg..
katanya,
x perlu tunggu org surau,
biar kita aja yg bersihkan jenazah..
jd aku bantu..
itu kali pertama aku..
pakcik-pakcik aku tolong..
ayah juga..
..
mlm tu aku tertido smpi subuh esok..
rmai yg dtg..
rmi..

bila ku fikir..
x sempat aku nk blaja bhs jpun...
tokwan aku slalu bercerita pasal zaman mudanya dlu,
tokwan juga boleh berbicara mngunakan bhs negara matahri terbit tu...
tringin juga aku nk sembang 2 ngan tokwan dlm bhs jpn...


*
aku trus bangun mengambil whuduk..
baru pkul 5.30.
aku bentangkan sejadah dan bersdia untuk solat..
kmudian bapaku panggil..
"x msuk waktu lg.."
"xpe.."
aku trus solat sunat, smemagnya itu niatku..
bapa kata aku dan adik x boleh balik kampung,
x muat kreta..
dan juga kna jg omstay..
bapa beri rm20..
(rm20 bukan duit upah,tp blanja mkn minum,kitorg x bli bnyk,mostly aku n adik aku msk..)-added at 00.04am 13 june


-aku smbung nnt je lah..-sume ni jd start kul 5.30 pg td,11 jun 2009...skrg kul 11.50pm


aku smbung blk..
skang kul 10.24 am,jumaat..
omstay dh pun org masuk..
breakfast suda,
famili aku still x balik lg dr rumah tokwan yg 6 jam lmnya perjlann..
kelmarin untuk lunch aku wat nasi goreng kurg mnjadi..
mlm nya aku wat frankfutters masak pedas n sandwich burger, adik aku msk nasi..hangit sket..
kitorg mkn smbil tngok ' the prestige'..adik aku puji mskn mkn mlm aku..hehe..aku bantai ja,coz aku da lupa proper procedure dia...haha..
pastu adik aku smbung wat keja dia n aku wat keja aku..

so,
nnt-nnt plak lahyo...

2 comments:

Sanji desu! said...

Innalillahi wa Inna Ilaihi Raa Ji 'Uun

Al-Fatihah

aku x sempat nak jumpa arwah atuk sebelah bapak aku (masa kecik ada la, tp mana nk ingat pape)

thanks for the words maan.

"maybe GOD have other plans for you"

I know, dah doa pown sblom tu.

"Ya Allah, jika benar jalan yang ku berada ini jalan yang bagus untuk masa hadapanku, kekal kan lah. Jika tidak Ya Allah, tolong pisahkan aku dari jalan ini."

Aku doa gini. Direct dari mulut aku masa aku doa, takde tuka2 bagi bunyi sedap ke pape.

Selamat Berjaya di Pulo Pinang ye. Tolong sedar2kan kawan2 kite kat sana tu.

Dasuki D5T7 said...

tq for evrything,
jika ada telur di kandang,
boleh rebus mkn ngan mi,
jika ada umur yg pnjg,
boleh kita berjumpa lg..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...