Sunday, June 27, 2010

gerhana..

i couldn't find my black t's..
my plain black t's..
:(

well
i'll search some more and more
they're still here
sniff sniff
i can smell 'em

got no pals to hang out
ramai dah sibuk nk balik
and ada yang dah balik kampus pun
tapi aku masih di sini

haritu
aku pergi solat maghrib di masjid
ada gerhana bulan
jadi boleh solat gerhana sekali
hampir-hampir tak pergi
letih-letih
mahu aja aku rehat-rehat
" Tak nak pergi ke? Malam ni ada gerhana tau,
mungkin sekali je seumur hidup, x mahu ke?"
lebih kurang macam tu la kakak aku persuade aku
supaya aku pegi
terdetak di hati
-takkan taknak pegi?
-mungkin ini yang pertama dan terakhir
akhirnya, pergi jugakla

usai solat maghrib 8.20pm
ustaz pun bgtau la camne nk solat gerhana ni
biasalah
solat sunat 2 rakaat
tp
setiap rakaat
ada
2 kali qiam
2 kali rukuk
2 kali sujud

kiranya ada 4 kali qiam,rukuk dan sujud la.
kata ustaz lagi, setiap kali qiam dan rukuk ni dibaca surah panjang
the point is untuk beribadah selama mungkin ketika berlakunya gerhana
dulu
Rasulullah s.a.w. baca surah al-baqarah and 2-3 surah laen
hampir 1/3 al-quran
kalo 5 jam gerhana
5 jam lah solatnya
tapi kali ini lebih kurang sejam sahaja
dan telah pun bermula sebelum maghrib lagi
dan ada sedikit kuliah selepas solat gerhana tu
aku pun ok je
usai solat
mulalah kuliahnya
pasal beratnya jadi pemimpin
semua harus ditanggungnya
ttg dosa-dosa harian
mereka yang menyumbang untuk mendirikan masjid
namun tidak mengimarahkan masjid
peranan suami kepada isteri
jika si isteri masuk syurga
si isteri akan menarik suaminya ke syurga sekali
tetapi jika si isteri masuk neraka
maka dia akan mengheret suaminya ke neraka juga

lama juga x pergi dengar-dengar kuliah ni
tenang hati pergi masjid
ketar hati mendengar dosa dan balasannya nanti

ustaz juga ada berkata
-gerhana ni selalunya jarang berlaku
tp tahun ni saja sudah 4 kali
ni baru bulan 6
ni mnunjukkan betapa x stabilnya nya dunia sekarang
peredaran matahari dan bulan itu sudah berubah
ini sebagai peringatan kepada kita semua

katanya lagi
ibubapa sanggup habis ratusan ribu ringgit
pinjaman lagi
untuk anak mereka pergi belajar
dimana sahaja
dimerata dunia
tetapi bukan untuk pandai baca al-Quran
bukan untuk agama

bila kita tegur
dimarahnya
dikatanya itu-ini
ya aku juga bukan yang terbaik
bukan yang hebat
bukan mulia
tetapi aku cuba jadi lebih baik
dan aku cuma mengajak kamu bersama

tapi
itulah
nak nasihat orang
aku sendiri pun not that good
macam nk gain trust ye x..
oh dugaan dunia..baru dunia...blum akhirat lagi..

apa?tengok bola?
udah-udah,
dari bersengkang mata tengok bola tu bergolek sini sana
amik al-quran tu baca
dh berhabuk dh
-senang cakap susah buat-




No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...