Tuesday, September 8, 2009

dugaang..

obstacles in life..
dugaan kan di bulan puasa nih..
itu x boleh, ini x boleh..
jg itu jg ini..
tp kalo bulan laen boleh plak?
atas diri individu sendiri sbonarnya..

nape " dugaan'g' ",
saja je,
kasi ganu sket..
al-maklumla,
duduk serumah..
tiap-tiap ari dgr..

sbenarnya aku lapar nih,
so aku putuskan nk blogging jap kasi lupa lapar..
kjap lagi ada kelas..
tarikh untuk aku bertolak pulang belum aku tetapkan..
x pasti lg..
ibu kata akan pulang rumah tok raya kali ini..(er.. mcm dh crita ja)
x sabar nk balik..
jumpa sedara mara..
pkcik, makcik, cousin, tok, ank mnakan, dll..
bila lg nk balik ye dawk!
time raya la best!
suma ada..mknn bes-bes..rendang ketupat lemang nasi impit jemtart kurma
time-time cam nih yg lelaki masih lg mencari and membeli baju raya(baju melayu) yg dah siap
kekadang mlm raya baru bli..ktorang jnis x kesah punya..
tp kalo yg pompuan,
baju raya dah siap tempah awal tahun lg..3-4 pasang at least.. kasut kene matching,tudung kene matching, kerongsang pun matching jugak..baju ni pagi raya,mlm raya baju laen..hehehe..

beruntung kita org laki,
save duit..laki yg x beranak bini le,
kalo yg dh mendirikan house stair(rumah tannga),
"nasib la yob," kuikui..

aku?
baju raya tahun lepas sudaa..
watpe membazir..
ahh..lupa plak..

bg yg x kerja lg alhamdulillah..duit raya la jawabnya..
wlupun duit raya just duit raya(mende aku mrepek nih?)
duit jugak..
point dia, dulu cam truja sgt bila dpt duit raya..
cepat-cepat bukak nk tngok dpt brapa,
komplen plak tu kalo sikit.."ala, duit biru je? duit hijau?merah? xde ke?"
muka tembok tul..
tp bila dh bosau sket,
cover-cover plak,
bila org x nmpk baru check..still komplen dlm ati..
tp skarang, bila dpt wat-wat tanya plak.."eh, dpt gak ke?"
aku lg le,
dh berjanggut misai lg..
karang bebudak ni kejar aku plak..

harapan aku dpt duit raya bnyk tahun!-cam bebudak plak-
bukan apa,
just kalo dapat lbih sket,
boleh wat bayar sewa and bil,
boleh la beli t-shirt sepuluh ringgit yg aku tngok aritu...
xpun wat repair basikal aku..

apepun..
x sabar nye nk raya..

1 comment:

Sanji desu! said...

Sesorang itu takkan berasa sehingga "nak mati" ketika berpuasa. Jika ada, tengok2 balik, pikir2 balik apa yang kita dah buat hari ni. kerana amalan kita menentukan masa depan (& segalaNYA!) kita.

Pada bulan puasa ni, jaga2 lah mata, jangan pandang melilau kearah tempat yang tidak boleh dilihat i.e. aurat, dalam rumah orang, etc.

Mulut pon kna jaga, jangan mengumpat.
Mengumpat = bercakap buruk tentang sesorang tanpa pengetahuannya, iaitu perkara tak baik yang benar tentang orang itu. Jika apa yang dikatakan itu tak benar, maka ia terjatuh dalam kategori fitnah. Ketahui lah sesungguhnya mengumpat itu sama seperti kita makan daging saudara kita.

Mulut dgn mata da jaga, telinga pon skali sbenarnya. Kalau mcm ada dgr2 membe kte ngumpat, cepat2 tukar topik, kalau xdpt, cpat2 blah. jangan stay.

kalau kita tak jaga smua ni, hasil yang kita dpt dari puasa hanyalah LAPAR!. (Yep, pahala pown xdpt)

=)

Renung2kan lah dgn membe2 kita kat Penang. ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...