Tuesday, September 15, 2009

langit..

"ingin berjumpa sanak saudara yg slalu bermain di mataaaa..."-sedang aku dgr lagu oleh sudirman..
kelas aku td satu aja,
second kelas tlah dbatalkan karna kehadiran yg amat sikit..2 org..
malam nnt ajie pula kan berangkat..
iwang tlah pun menjejaki kakinya di bumi pengeluar kropok lekor itu..ganu kite!
yuu, apam and carrey juga bakal bertolak mlm ni..
maka,
akan tinggal aku,jackie dan acad di rumah..
sehingga jumaat..aku pula akn pulang..
ke rumah...
acad sudah pun mengunjung kampungnya..dan kembali..
aku dan jackie aja blum mrasa..nikmat raya..
yg kesiannya si jackie..
bertolak sehari sbelum raya..
nasib baek la acad akan tunggu skali..

kelmarin..
aku tunggu di perhentian bas..
dan tunggu..
sebaik kelihatan aku trus melambai..
nasib baek ada bas,
jika tak,
boleh aja aku dikunci dari masuk kelas..
tp sangkaanku meleset..
bas td trus laju mninggalkan aku di situ..
err..
nun jauh ia berhenti di traffic light..
mahu aja aku kejar bas td..
who knows when will the next bus would come....
aku lihat lampu-lampu di situ..
menganalisis!

jarak dari bas : lebihkurang 100meter..
masa lampu kan kembali hijau : x kurang 20 saat..
rekod pecut 100 meter : lebihkurang 13 saat
beban dibawa : x kurg 1.3kg
rintangan angin : kurang..
kondisi kasut : tapak 85% haus di tumit..
peratus sempat kejar! : 75%, still anything can happen...

lantak ah!
trus berlari di sisi jalan,
menghiraukan mata-mata skeliling..majoritinya siswi ipt berdekatan..
aku trus lari..
tercungap-cungap aku sbaik tiba di pintu bas..tuk tuk tuk.
cermin itu aku ketuk..
driver bas td menoleh sesaat dan paling kembali ke hadapan..?
what!
aku trus berdiri di situ bagai bayi mnunggu disuap..
seketika kemudian pintu itu terbuka dan cepat-cepat aku melangkah masuk..
pantas ia mnutup kembali..hampir saja beg aku tersangkut..bahaya..
sedikit marah..tp aku lbih pnat untuk berfikir..
jadi aku berdiri di tangga...
di depan sana..
sedikit crowded..
tapi kian kurang pabila bas menghampiri..
sebuah motor terparkir mlintang di tgh jalan..?
kiri kanan jalan mata-mata sibuk memerhati..
kemudian aku nmpk...
seorang perempuan berbaju kurung unggu dan sweater..-eh,ini perempuan td..aku ternampak semasa mnunggu bas..-
terduduk..
terketar..
darah mewarnai keseluruhan mukanya..
menitik-nitik darah jatuh dari dagu..
warga bas sudah sedikit bising..
allahuakbar...
ngeri..
x dapat aku byg kesakitannya..
sorang lelaki mndekati perempuan tadi..mmbantu..
dan kecelakaan td hilang dari pndangan..bas trus pergi mninggalkan tragedi...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...