Sunday, September 13, 2009

kurang..

bangun sahur!...
terasa berat dan penat btul nk bangun..
tp kucelikkan jua kedua mata..
kukemasakan kain pelekat yg dh longgar..
kubasuh muka yg x mandi..
menuju ke pintu perlahan..

kini sedikit segar..
tp itu x banyak membantu..
angin sepoi bahasa tp dingin amat..
aku peluk tubuh sambil melihat jalan..
ada lipas di situ..
tangkas aku merembatnya...dan golll! berguling di rumput..
apa dosa lipas td..
astaga, apa aku dh buat ni..
menyesali perbuatanku, aku mneruskan perjalanan di pagi itu..
azan subuh lmbat lg..
kudongak dan ternampak sang bulan..
hari itu bulat penuh, sekarang kian kurus melengkung..
ramadhan bakal pergi..
apa yg tlah aku kecapi?
ruginya aku di bulan mulia..
ibadah x tara mana..
sedekah 2-3..
kurangya amalan ku..
al-Quran aptah lg..
sikit...
ruginya...
..
yg lepas sudah lepas..
...
lawa btul bulan..
tp aku tertinggal kamera ku di rumah..
balik nnt ajalah ku kubekukan pemandangan ni dgn kameraku..
trus lg berjalan..
sejukkk..brrr...
harap-harap masih ada daging itu..
murah sikit kalo amik daging dari ayam..
aku on bajet skrg..
ya lah,
perlu ada duit nk naek bas nnt..
kalo-kalo emrgency..
rm2.50 sahur ku..-nasi dan ayam-
daging dh abis..
sedikit kecewa..
aku duduk di kerusi buruk..
mnanti teman laen..
usai di kedai aku pulang..
otakku ligat berfikir psl itu ini..
rindu pada rumah membuak-buak..
mahu saja aku pulang dan tinggalkan kehidupan yg sekarang ini..
aku mahu ketawa bersama keluarga..
aku mahu baring di bilik lama..
aku mahu bergurau dgn ibu..
aku mahu bercerita dgn kakakku..
aku mahu bantu buat kuih..
aku mahu berbuka dgn mereka..
aku mahu menyakat adikku..
aku mahu rehat sebentar..
aku mahu..
pulang.....


lamunanku mati..
aku tringat bulan td..
kudongak skali lg..
mencari-cari..
awan menebal..
bulan td hilang..

eh..
jiranku..
pintu rumahnya terbuka..
pertama kali ku lihat di waktu ini..
dinding rumah udah dicat baru..
langsir juga ditukar..
lampu kalimantang biasa sudah jarang dipasang..
sekarang lampu oren terang benderang..

basah tgn kukesatkan di kain..
balutan nasi kubuka..
tiada lafaz ku trus menyuap..
lupa aku pada pencipta rezeki..
aku habiskan semua..
subuh lambat lg..
sesudah menhilangkan dahaga..
aku narik selimut unggu membalut diri..
aku menyandar di dinding dan pejam...
sesekali tercelik bila terdengar ragam teman..
tringat kembali rumah..
ada temanku akan pulang seawal esok..
cemburu aku..

subuh..
aku bangun lega..
ada org di bilik air jd aku bergerak ke sinki..
teman yg laen juga sedang solat..
usai solat ku kembali ke tempat tidur..
kini aku berbaring..
membtulkan posisi lalu lelap..
dgn mudah aku mnutup pintu rezeki...
hanya karna ingin dibuai mimpi..

sekarang sudah jauh pagi..
prut ku kurg selesa..bgitu juga kepala..
..aku mahu lelap..

3 comments:

Azkhieme said...

haha.. kesian lipas tu.. :D
ada update baru.. tguk la.. Slamat Hari Raya..

Sanji desu! said...

hebat...dah terlelap pown bleh bangun update blog!

WOW!!

weh mana mu maw? lipas tu masuk kain pelikat longgar mu ke lipas tu blah dulu?? so first come first serve la! haha xde kna mgena lgsg!

Dasuki D5T7 said...

hahahah..'sori encik lipas..
mamai lg time tu...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...